Maddepersson

Alla inlägg under maj 2012

Av Madeleine - 16 maj 2012 06:34

idag är det som sagt friluftsdag och vi ska börja kl 9. jag sitter nu och latar mig lite men ska snart forstätta packa ner alla grejorna jag ska ha med mig. 


det ska vara orientering idag och det ska vara betyg på det så jag ska verkligen skärpa mig där och sen ska det finnas 2st NO "stationer" där vi ska hålla bå med en massa biologi saker. 


snäll som jag är så ska jag köra re av min underbara vänner till Järavallen så att det kan komma dit och vara med, så jag får lite mindre tid än jag igentligen hade behövt men jag klarar mig.

Av Madeleine - 15 maj 2012 21:04

idag så red jag både Buz och Bazze igen. skriver om ridpassen separat.


Buz: Red honom i gräspaddocken idag också. det började bra och han lyssnade jättefint hela tiden men sen när vi skulle fatta galopp efter att ha galopperat en liten stund innan så ville han inte så jag fick smälla till honom en gång på baken med spöet vilket gjorde att han kickade (ganska högt) efter det när jag skulle fatta galopp så bara drog han kanske 3-4m och sen sprang han som vanligt igen. jag blev jättetrött på honom så jag lät honom galoppera ca 3 varv och sen testade jag att fatta galopp igen och då lyssnade han SUPERBRA.  travade av honom efter det eftersom jag ville sluta när det gick som bäst. Skrittade sen av en liten bit längst vägen och då kom det en en idiot i en Ferrari (ca 60år gammal) som körde i kanske 100km /h förbi oss och såklart ska Buz testa mig och skena ut en bit på åkern men det gick bra och jag blev mer sur på honom än jag blev orolig så han lyckades inte så bra med sitt försök till att skrämma mig, hihi. (det var inte ett så hårt pass även om det kanske låter som det, men han ska vila imorgon)


Bazze: Red honom i paddocken i alla gångarterna, men det blev inget hårt pass då även han ska villa imorgon (antagligen)

Det blåste jättemycket och det gillade han inte riktigt så i början var han spänd som en pinne men efter lite lösgörande så gick han mycket bättre. det är inte så mycket mer att skriva om där förutom det att vi satsade mycket på att hela tiden ha rätt form.


det var det nu ska jag packa till imorgon, har friluftsdag och ska hem med matsäck (pannkakor) och "kläder efter väder". måste även lägga fram det jag ska ha på mig

Av Madeleine - 15 maj 2012 20:58

i skolan idag så hade vi översvämning i HELA klassrummet. Dett för att en kille hade råkat ta sönder vårat stora akvarium så att allt vatten + 3st fiskar åkte ut på golvet. trots detta var det bara 1 fisk som dog. 


Detta hände precis innan No lektionen och under hela lektionen så fick jag och några till torka upp allt vattnet.



Av Madeleine - 15 maj 2012 14:54

sitter i skolan nu och har elevens val. jag och Julia ska igentligen plugga på alla de proven vi ska ha nästa vecka men ingen av oss gör någoting.


jag har precis hjälpt henne att fixa hennes blogg för att hon ska börja blogga snart igen som om ni vill så får ni och kolla hur det blir (jag har gjort headern och presentationsbilden +fixat utseendet)


(klicka på bilden för att komma till hennes blogg)  

Av Madeleine - 14 maj 2012 18:35

igår så var jag nu i stallet nästan hela dagen, jag var där vid 12 och var hemma ca 21 (nio) så det blir totalt 9 timmar i stallet. när jag komm dit så åt jag först (hade köpt mc donalds) och sen vi halv 1 tog jag och josse in Buz och Bazze för att göra vid dem.


Red dem i ca en timme i gräspaddocken och det gick superbra, båda två skötte sig galant förutom Buz som stack en gång längst ena långsidan.Tränade lite över bommar men även mycket galopp och så tränade vi på att verkligen få till formen i trav och skritt. Han lyssnade superbra hela tiden men någon gån ville han inte riktigt fatta galopp från skritt så jag fick smälla till honom lite med spöet. när jag hade tränat färdigt ordentligt så körde vi lite träning med långa tyglar i alla gångarterna, det vill säga ätt jag fattade galopp med långa tyglar och jag höll desutom bara tyglarna i en hand under galoppen (han var sjukt trött så han hade inte orkat slänga av mig) men jag är så sjukt stolt över mig själv då jag för bara ca 3 månader sedan hade dött at rädsla om någon bett mig göra så.


Vi ledde dem längst vägen som avskrittning och det kom typ bilar hela tiden då det var öresundloppet den dagen och det gick genom Flädie. fasst hästarna skötte sig jättebra.


mockade sen i stonas hage och eftter det tog vi och löshoppade Trolle. efter detta så åkte Josse hem och jag stannade kvar. medans jag väntade på att Jezz och Henrik skulle komma hem fotade jag hästarna lite i hagen.


När Jezz och Henrik kom hem tog vi in stona och duschade dem, fixade manar och svansar + filade lite på hovarna. Alla tre njöt av att bli ompysslade och när de fick komma in i sina boxar där det fanns hö och foder till dem såg de riktigt nöjda ut. Mitt "jobb" under denna skönhetsbehandling var att schampoonera, borsta ut svansen, fläta svansen och ducka från vattnet som Jessica sprutade på mig lite närsom, hihi


Här får ni en film med olika bilder från igår och en när trolle hoppar två små kryss (i slutet av löshoppningen)


 


 
 

Av Madeleine - 13 maj 2012 21:56

jag skriver imorgon om hu stalldagen var idag då jag är helt slut efter att ha arbetat nästan hela dagen i stallet

Av Madeleine - 13 maj 2012 10:32

sitter nu och ritar lite i PS (photoshop). jag försöker rita av en bild på Buz och det är typ 5:e gången jag håller på med den men jag är fortfarande på konturerna så det kan ta ett bra tag tills jag är klar med hela men ska försöka göra klar den så fort som möjligt då jag inte kommer orka göra färdigt den annars.


denna bilden håller jag på att rita av (mycket smått i bilden som man inte ser)

 

"Världen är mycket vackrare när du ser den mellan en hästs öron" 


Jag heter Madeleine och är en tjej på 20 sommrar. På min blogg kommer ni att få läsa om mitt liv, men mest om min foderponny Buz och min katt Zimba. Ni kommer även få se mycket bilder då jag älskar att fotografera.

   

Hur hittade du hit?
 Facebook
 Google
 Bloggplatsens slump lista
 Annat
10 besvarade frågor

Tik 10 år

Födelsedag: 22 april 2006

Bortgången: 15 augusti 2016

Ras: schäfer, spets, vaktel och englelsk springer spaniell

Personlighet: Pepsi var en mycket lugn och mysig hund, hon älskade långa promenader i skogen där hon kunde springa och spåra. Pepsi älskade att lära sig trix och köra agillity, men gjorde det bara när hon själv ville för hon var mycket bestämd och envis. Något av det bästa hon viste var att bada, men inte duscha utan bada i havet eller i sjöar. Hon badade gärna länge och det var oftast svårt att få upp henne. Pepsi hatade raketer så på nyår fick vi göra en liten ljudissolerad "koja" till henne under mitt skrivbord. Jag personligen tror att Pepsi tyckte hon var en människa då hon gärna pratade med oss eller tittatade på tv. Vi fick tyvärr ta det svåra beslutet att avliva henne då hon blev akut sjuk. Hon är otroligt saknad, men jag tror och hoppas på att hon har det bra där hon befinner sig nu, uppe bland änglarna. 

 

Jag tog beslutet att kremera henne individuellt så nu står hennes aska på en hylla i mitt rum, jag ska även i framtiden tattuera i hennes tassavtryck någonstanns på min kropp. 

 

Må hon vila i frid <3

 

Hane 3 år

Födelsedag: 16 oktober 2013

Ras: Bondkatt (mormor norsk skogskatt)

Personlighet: Zimba är mitt egna lilla lejon, busig som bara den och ryta kan han eller nä snarare spinna. Han e den mest högjydda och knorrande katt jag träffat. Zimbas älsklingshobby är att leka kurragömma och älsklingsplatsen att gömma sig i är en kartong. Att vara ute i trädgården och jaga flugor tycker han också är otroligt spännande, men han tycker inte alltid om selen han måste ha på sig. Annars är Zimba en ganska normal katt som ibland kan få lite fnatt och förvandlas till en kanonkula. 

 

Valack 13 år

Födelsedag: 26 Juni 2004

Ras: Norsk Fjordhäst

Personlighet: Buz är som hans smeknamn antyder en liten busig krabat, han älskar att komma ut på upptäcksfärder och hans favorit hobby är att jäklas med mig. Han är en typisk fjording vilket gör att till 90% består hans tankar på mat de andra 10% har jag inte listat ut än men antagligen har det något med något hyss att göra. Buz älskar att hoppa och jag med flera tror att han är ett fullblod i en fjordingkropp då han hoppar med riktigt bra teknik. 

 

 

   

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

  


Ovido - Quiz & Flashcards