Maddepersson

Alla inlägg under mars 2013

Av Madeleine - 31 mars 2013 20:35

idag var det superfint väder, alltså verkligen vårväder. man hörde fåglarna som kvittrade uppe i träden, hästarna stod och "solade" och man själv var på allmänt bra humör (i alla fall jag). 


Denna fina dag spenderades i stallet, mamma var med och hjälpte mig idag eftersom jag inte mått helt ok denna helgen. Idag mådde jag dock mycket bättre så jag gjorde det mesta själv. Först så fixade jag och mamma Buz box och sen så tog jag in honom och borstade honom fin och ren, försökte mig även på att klippa hans man men det blev sådär bra så jag får fixa till den på tisdag. Sen tog jag ut honom i gräspaddocken och så tömkörde jag honom lite där i alla gångarterna. Först värmde jag upp honom ordentligt och körde mycket på att ha honom i en bra form. sen när han var mjuk och fin började jag att styra honom över upphöjd bom som han fick "hoppa" över i både trav och galopp, det gick super men han sprang förbi bommen några gånger i början för han fattade nog inte riktigt vad han skulle göra. Mamma fotade lite när jag tömkörde honom över bommen så de bilderna kommer kanske upp någon gång senare. 


Släppte ut honom sen utan täcke och det tyckte han var superskönt hihi. Henrik skulle fixa lite med ligghallen så alla var där ute och hjälptes åt så jag gick också ut dit. Efter det så tog jag, Jezz och Henrik och fotade lite till sista lektionen på kursen, våran modell för idag blev Bazze eftersom han var den renaste av alla hästar. Jag tror han blev lite chockad när han blev indragen i stallet mitt under lunchen bara för att fixas snabbt som in i och att sen gå iväg till en äng/åker med gräs där man skulle stå fint och titta åt rätt håll medans en människa stod och höll upp et spö med plast på, en spelade upp djurljud och en tog massa foton samtidigt som en sa till honom att stå stilla. stackars häst måste ha varit ren förvirrad men han tyckte nog också det var kul med lite förändring. 


ni får två bilder på buz från idag så detta inte blir ett så långt inlägg med bara massa text

   

Av Madeleine - 31 mars 2013 20:15

fick en ny hårddisk av pappa precis den är på 300GB så den är inte mycket större än den jag hade innan, men den jag hade innan behövde man koppla både till datorn och till ett eluttag och med denna behöver man bara koppla den till datorn. Så nu ska jag gå igenom alla mina bilder och försöka så över dem på den nya hårddisken från den gamla och från mina minneskort till kameran. Det är ganska många bilder så det kan nog ta ett bra tag att gå igenom alla bilderna haha. 

Av Madeleine - 31 mars 2013 18:35

Ska äta lite melon nu medans jag gör so. Fick välja mellan melon och vofflor och såklart valde jag den nyttigaste av dem, det vill säga melonen. Tycket allvarligt talat att melon är mycket godare än vofflor hihi.

Av Madeleine - 31 mars 2013 17:53

Har precis joggat ca 1,5 km på vårat löpband, nu ska jag snart duscha och sen ska jag göra lite so.
Hinner jag innan jag ska gå och lägga mig så ska jag försöka sortera lite bland ALLA mina bilder, för jag hittat knappt var jag har vissa bilder hihi.


 

Av Madeleine - 30 mars 2013 11:21

jag har inte uppdaterat sedan i tisdags och är hemskt ledsen för det men jag har inte haft tid eller ork att ens göra något nästan. 


i onsdag var jag bara hemma och slappade hela dagen, tog även lite bilder på några blommor i trädgården och några på Pepsi också.


i torsdags var jag ute i stallet vid halv 3 tiden. Började fixa stallet och sen så kom Buz gamla fodervärd och Trolles gamla skötare så pratade lite med dem. När de hade åkt hem så fixade jag ligghallen och hjälpte mamma med att ta vatten till hästarna i hagen. Efter det så red jag Buz i paddocken, han var väldigt off focus så jag fick kämpa gasnka mycket med att han skulle lyssna på mig. han stack två gånger för att han typ blev rädd för några bilar, men han lugnade sig snabbt. sen tog vi in hästarna och fixade lite med dem.


igår så hade jag sjukligt ont i min mage och jag mådde verkligen skit, det resulterade i att mamma fick följa med mig till stallet och hjälpa mig. Jag red buz barbacka på åkern, jag kunde inte riktig koncentrera mig för jag hade så ont så jag jobbade inte honom så mycket. Väl hemma så låg jag bara och sov i soffan, jag åt inget heller på hela dagen för jag mådde ganska illa av smärtan.


idag mår jag mycket bättre så idag ska jag såklart ut till stallet, jezz och henrik ska bort så vi ska hjälpa dem med att släppa ut hundarna och med att ta in hästarna och Bentley. 


för att detta inte ska bli ett sådan lång tråkigt inlägg med massa text får ni några av bilderna jag tog i onsdags.

                             

Av Madeleine - 26 mars 2013 19:14

det blev inte att jag fotade något idag utan jag satt och gjorde so hela förmiddagen istället. 


idag så var jag i stallet kl 3, skulle egentligen ha varit där vid 2 men jag ville äta mat innan. idag fixade jag och mamma först stallet och lösdriften sen fyllde vi på vatten till hästarna i hagen. Efter det så gjorde jag vid Buz och sen red jag honom  i ca 30min i gräspaddocken. i början så var han ganska spänd och stel i sidorna så jag körde mycket lösgörnade under och efter uppvärmingen, sen när han var mjuk och fin så görde vi lite galopp över två bommar med 1 galoppsprång mellan, de gjorde jag bara för att han skulle piggna till för han var lite lat innan det hihi. 


eftersom det bara är ca 1 månad tills Lympan och Montina ska föla så fick de ha på sig sina grimmor idag så att vi lätt ska kunna kolla dem. Montinas grimma gick på lätt som en plätt men att på Lympan hennes grimma var en aning svårare, hihi jag och mamma fick locka henne med både mat och morötter men inte ville hon komma nära oss för det och inte hjälpte det att chick också ville ha mat haha. Men tillslut så fick även hon en grimma på sitt huvud.   

Av Madeleine - 25 mars 2013 22:56

Nu ska jag försöka sova, har legat och slappat i sängen nu ett tag men jag börjar bli lite trött hihi.

Imorgon blir det först att göra lite so, sen kanske jag fotar lite på förmiddagen om det är bra väder vi får se. På eftermiddagen när mamma kommer hem (vid 2 tiden) åker jag ut till stallet. Ska försöka rida igenom Buz lite försiktigt, det får inte vara för jobbigt för han ska ju stå imorgon.

(No makeup hihi)

Av Madeleine - 25 mars 2013 19:23

jag har suttit och gjort två headers idag, jag själv gillar verkligen båda två men jag tänkte eftersom det inte är jag som ska läsa min blogg och tvingas kolla på headern så är det kanske kul för er att få vara med och hjälpa mig välja vilken jag ska ha. 


1.

 

2.

 

"Världen är mycket vackrare när du ser den mellan en hästs öron" 


Jag heter Madeleine och är en tjej på 20 sommrar. På min blogg kommer ni att få läsa om mitt liv, men mest om min foderponny Buz och min katt Zimba. Ni kommer även få se mycket bilder då jag älskar att fotografera.

   

Hur hittade du hit?
 Facebook
 Google
 Bloggplatsens slump lista
 Annat
10 besvarade frågor

Tik 10 år

Födelsedag: 22 april 2006

Bortgången: 15 augusti 2016

Ras: schäfer, spets, vaktel och englelsk springer spaniell

Personlighet: Pepsi var en mycket lugn och mysig hund, hon älskade långa promenader i skogen där hon kunde springa och spåra. Pepsi älskade att lära sig trix och köra agillity, men gjorde det bara när hon själv ville för hon var mycket bestämd och envis. Något av det bästa hon viste var att bada, men inte duscha utan bada i havet eller i sjöar. Hon badade gärna länge och det var oftast svårt att få upp henne. Pepsi hatade raketer så på nyår fick vi göra en liten ljudissolerad "koja" till henne under mitt skrivbord. Jag personligen tror att Pepsi tyckte hon var en människa då hon gärna pratade med oss eller tittatade på tv. Vi fick tyvärr ta det svåra beslutet att avliva henne då hon blev akut sjuk. Hon är otroligt saknad, men jag tror och hoppas på att hon har det bra där hon befinner sig nu, uppe bland änglarna. 

 

Jag tog beslutet att kremera henne individuellt så nu står hennes aska på en hylla i mitt rum, jag ska även i framtiden tattuera i hennes tassavtryck någonstanns på min kropp. 

 

Må hon vila i frid <3

 

Hane 3 år

Födelsedag: 16 oktober 2013

Ras: Bondkatt (mormor norsk skogskatt)

Personlighet: Zimba är mitt egna lilla lejon, busig som bara den och ryta kan han eller nä snarare spinna. Han e den mest högjydda och knorrande katt jag träffat. Zimbas älsklingshobby är att leka kurragömma och älsklingsplatsen att gömma sig i är en kartong. Att vara ute i trädgården och jaga flugor tycker han också är otroligt spännande, men han tycker inte alltid om selen han måste ha på sig. Annars är Zimba en ganska normal katt som ibland kan få lite fnatt och förvandlas till en kanonkula. 

 

Valack 13 år

Födelsedag: 26 Juni 2004

Ras: Norsk Fjordhäst

Personlighet: Buz är som hans smeknamn antyder en liten busig krabat, han älskar att komma ut på upptäcksfärder och hans favorit hobby är att jäklas med mig. Han är en typisk fjording vilket gör att till 90% består hans tankar på mat de andra 10% har jag inte listat ut än men antagligen har det något med något hyss att göra. Buz älskar att hoppa och jag med flera tror att han är ett fullblod i en fjordingkropp då han hoppar med riktigt bra teknik. 

 

 

   

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18 19 20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2013 >>>

  


Ovido - Quiz & Flashcards