Maddepersson

Alla inlägg under oktober 2013

Av Madeleine - 31 oktober 2013 20:43

Tänkte skriva lite om hur där är med knät (kanske inte är så många som bryr sig men men)

I tisdags började jag kunna sträcka ut benet mer och mer och för tillfället kan jag ha det rakt så länge jag inte står upp. Så jag går fortfarande med knät lite böjt för om jag har det helt rakt viker sig benet under mig, springa är dock nästan helt omöjligt då musklen inte vill sammarbeta då. Men i samband med att det blev lättare att sträcka ut benet blev det svårare att böja och lyfta det, vilket inte är särskilt kul.

Men det positiva är att det inte gör lika ont längre, såret är mycket mindre och blåmärkena har krympt betydligt sen de kom fram. Svullnaden är dock densamma, har inte så stor svullnad men den har inte ändrat sig alls.

Såhär ser det ut just nu:

På bilden ovan ser man hur svullet knät är, det skadade benet (vänster) är runt medans det "friska" är ganska spetsigt.

Imorgon blir det nog en tur till läkare bara för att kolla så att det inte är något som har skadats inne i knät. Hade egentligen tänkt åka dit i månadags men det blev aldrig av.

Av Madeleine - 30 oktober 2013 21:57

Japp som rubriken säger fick jag köra en runda i skymningen idag. Körde till stävie sen Kävlinge efter det till västra Karaby och sen hem, eller ja innan vi körde hem fick jag köra in om McDonalds och mcdrive. Det va askul att göra det haha.

Påväg till Karaby från Kävlinge sprang det två rådjur över vägen mitt framför bilen, snacka om att jag fick panik men ingen blev skadad varken människa eller djur. Jag hoppas dock för allt i världen att det dröjer lite tills nästa gång det händer.

Av Madeleine - 30 oktober 2013 16:16

Ja som sagt har jag två år med Buz idag, va där ute och mös med honom. Tog även en liten barbacka tur i paddocken, gick superbra trotts mitt onda knä men tror det va för att jag inte hade stigbyglar som tryckte ihop knäet. Blev trav och skritt och han var inte så pigg som jag hade trott att han skulle va.

Satt också en stund med han i hagen, vi delade på ett äpple och han var så mysig. Han pussade mig hela tiden för att se om han kunde charma till sig en till tugga av äpplet. Tillslut gav jag med mig och gjorde så att om han pussade mig när jag sa puss fick han den sista biten.

Av Madeleine - 29 oktober 2013 21:45

idag gav Jessica Buz en stor makeover, han blev klippt så mycket det bara gick och även ena vita sidan av manen fick försvinna, snygg som attan blev han som sagt en skönhet klär i allt haha. Så nu är Buz Champagnegårdens egna punk /rock & roll häst, dock har han så gulliga ögon att han inte riktigt kan se så tuff ut haha söte. 


Lite bilder på min nyblivna "punkare"

           


Det blev ett tömkörningspass med han idag då musklerna i mitt knä fortfarande inte riktigt vill samarbeta med mig, Det gick jättebra förutom att han konstrade lite i början och fick ett ryck mitt i allting så att det tryckte till i hela mitt knä och jäklar vad det gjorde ont efteråt (nu är det dock bättre igen), annars skötte han sig bra. jag trodde dock att han skulle vara piggare än vad han va med tanke på att han precis var nyklippt men det kommer antagligen  nästa gång jag ska rida honom haha. 


När jag skrittade av honom efter passet stod Bella (Alice fjording) vid staketet och kollade men så fort vi kom fram till henne och Buz försökte hälsa började hon äta, haha jag antar att hon inte var helt imponerad av hans lya look, haha stackars Buz var inte jätteglad att bli dissad av sin bästa fjorkompis. 


Vill passa på (nu när jag ändå skriver om buz) att säga att jag och min älsklingskille har 2 år imorgon, så kommer vara där ute en stund med han imorgon och bara mysa en massa och hade det gött. 

 

(ignorera att typ inget matchar på bilden haha)


Av Madeleine - 28 oktober 2013 20:51

Idag är det ju storm så såklart ska ju ett träd trilla ner på en elledning då så att vi förlorar vår ström...grrr. Vi har varit uren strömm sen kvart i 6 så sen dess har vi suttit och myst med en massa stearin- och blockljus.

Först satt jag och läste lite men för att kunna läsa var jag tvungen att ha en ellampa i ena handen hela tiden vilket blev lite jobbigt, då nu kollar jag Glee på datorn tills den dör sen får jag nog antingen sova eller läsa lite mer.

Jag hoppas för allt i världen att vi får tillbaka strömmen imorgon så vi slipper vara utan i flera dagar

Av Madeleine - 27 oktober 2013 20:53

Idag har det varit storm ute i stallet nästan, jäklar vad det har blåst mycket. Idag fixade mamma och jag stallet sen fixade jag Buz.

Blev en uteritt idag och eftersom det blåste så mycket och han blir lite loj då så fick mamma följa med. Men han skötte sig riktigt bra faktiskt, jag har ja problem med knäet och det gör att jag inte kan använda vänsterbenet när jag rider så istället använde jag spöet och petade honom lite nätt på rumpan när han inte gick som jag ville och han lyssnade super på det.

När vi kom tillbaka släppte vi ut honom igen och sen strödde vi upp i ligghallen så att stona och fölen fick det myspysigt, samtidigt fyllde vi på med vatten i hagarna. Sen åkte mamma hem så jag var klar själv.

Så jag packade hö, sopade, krattade och gjorde lite sånt övrigt som behövdes. Hjälpe även Henrik att ta in halm i stallet och efter det gav jag stona deras "middag", snacka om att de blev glada haha.

Eftersom det var så stormigt där ute fick hästarna komma in lite tidigare än vanligt men det gör nog inte så mycket. När alla hästarna va inne åkte jag hem, jag fick köra jätteförsiktigt eftersom det blåste så men det fick bra.

Titta vilken fin regnbåge jag hittade idag medans jag väntade på Henrik och halmen. Fick tyvärr ingen bild på när Bazze stod precis under den men dessa är ändå fina.

Av Madeleine - 27 oktober 2013 11:36

Igår var jag ute i stallet som vanligt, det va lite jobbigt med tanke på knäet och sånt men det gick ändå ganska bra och det va skönt att röra på sig. Jag blir så stel nu när jag knappt kan röra mig normalt och då gör det ont att gå men när jag rör mig hela tiden blir det lite lättare att gå.

Igår så fixade vi stallet och hagarna och sen longerade jag även Buz. Fört longerade jag bara honom så att han blev varm sen gick jag upp till hans skräckhörna och longerade honom där, i början ville han inte riktigt gå lugnt förbi men efter några gånger blev det mycket bättre.

Han blev lite svettig så såklart rullar han sig så fort han kom ut i hagen igen haha.

Idag blir det stallet igen, jag brukar ju bara ha Buz på söndagar i vanliga fall men eftersom jag inte kunde ta stallet i torsdags ska jag ta det idag istället. Så mamma ska hjälpa mig med boxarna och följa med när jag rider ut. Sen ska jag själv fixa vatten till hagarna och packa höpåsarna.

Av Madeleine - 25 oktober 2013 22:23

Nu ska jag sova, har precis bytat plåster och lagt bandage runt knäet för att försöka minska svullnaden till imorgon. Jag kan säga det att komma upp till sängen var inte det lättaste eftersom jag knappt kan stödja på vänsterbenet men det är bara att härda igenom det och bita ihop.

Imorgon är det första dagen på höstlovet och hade de inte varit för det med benet hade jag nog varit vaken ett bra tag tid men känner att jag behöver vila mig.

"Världen är mycket vackrare när du ser den mellan en hästs öron" 


Jag heter Madeleine och är en tjej på 20 sommrar. På min blogg kommer ni att få läsa om mitt liv, men mest om min foderponny Buz och min katt Zimba. Ni kommer även få se mycket bilder då jag älskar att fotografera.

   

Hur hittade du hit?
 Facebook
 Google
 Bloggplatsens slump lista
 Annat
10 besvarade frågor

Tik 10 år

Födelsedag: 22 april 2006

Bortgången: 15 augusti 2016

Ras: schäfer, spets, vaktel och englelsk springer spaniell

Personlighet: Pepsi var en mycket lugn och mysig hund, hon älskade långa promenader i skogen där hon kunde springa och spåra. Pepsi älskade att lära sig trix och köra agillity, men gjorde det bara när hon själv ville för hon var mycket bestämd och envis. Något av det bästa hon viste var att bada, men inte duscha utan bada i havet eller i sjöar. Hon badade gärna länge och det var oftast svårt att få upp henne. Pepsi hatade raketer så på nyår fick vi göra en liten ljudissolerad "koja" till henne under mitt skrivbord. Jag personligen tror att Pepsi tyckte hon var en människa då hon gärna pratade med oss eller tittatade på tv. Vi fick tyvärr ta det svåra beslutet att avliva henne då hon blev akut sjuk. Hon är otroligt saknad, men jag tror och hoppas på att hon har det bra där hon befinner sig nu, uppe bland änglarna. 

 

Jag tog beslutet att kremera henne individuellt så nu står hennes aska på en hylla i mitt rum, jag ska även i framtiden tattuera i hennes tassavtryck någonstanns på min kropp. 

 

Må hon vila i frid <3

 

Hane 3 år

Födelsedag: 16 oktober 2013

Ras: Bondkatt (mormor norsk skogskatt)

Personlighet: Zimba är mitt egna lilla lejon, busig som bara den och ryta kan han eller nä snarare spinna. Han e den mest högjydda och knorrande katt jag träffat. Zimbas älsklingshobby är att leka kurragömma och älsklingsplatsen att gömma sig i är en kartong. Att vara ute i trädgården och jaga flugor tycker han också är otroligt spännande, men han tycker inte alltid om selen han måste ha på sig. Annars är Zimba en ganska normal katt som ibland kan få lite fnatt och förvandlas till en kanonkula. 

 

Valack 13 år

Födelsedag: 26 Juni 2004

Ras: Norsk Fjordhäst

Personlighet: Buz är som hans smeknamn antyder en liten busig krabat, han älskar att komma ut på upptäcksfärder och hans favorit hobby är att jäklas med mig. Han är en typisk fjording vilket gör att till 90% består hans tankar på mat de andra 10% har jag inte listat ut än men antagligen har det något med något hyss att göra. Buz älskar att hoppa och jag med flera tror att han är ett fullblod i en fjordingkropp då han hoppar med riktigt bra teknik. 

 

 

   

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

  


Ovido - Quiz & Flashcards