Maddepersson

Alla inlägg under maj 2013

Av Madeleine - 13 maj 2013 19:59

om 30 dagar slutar jag 9:an och kommer aldrig att gå i samma klass igen, lite tragiskt faktisk men nu kommer jag i alla fall få en chans att börja om från 0 men ny klass och ny skola. Älskar att börja från scratch för då kan man bli precis som som man alltid velat vara men som man inte riktigt fått chansen att visa.


Att träffa kompisar tex när jag är och campar med husvagnen är skit kul för de vet ju inte något om en och det har inte har inte hört rykten och skit (om det nu finns några, har ingen aning men det finns det säkert) och på så sätt kan de få en helt annan bild av mig än vad de här hemma kanske har. 


En mer sak som är positiv är att jag redan nu vet att detta kommer bli det bästa sommarlovet ever. I år har vi fler hästar i stallet och även två föl, så det ska bli kul att se hur det går där. jag ska även försöka komma ut på dressyrtävlingar med Buz nu i sommar. Sen kommer jag ju såklart även att vara med mina underbara vänner och bara ha det bäst. 

     


Av Madeleine - 13 maj 2013 18:33

Idag var det en typisk lång Måndag i skolan. Vi börjar halv nio och då har vi so, gick igenom lite till inlämningsuppgiften som vi ska göra och sen fick vi skriva lite. Efter det hade vi rast i typ 1 timme så då gick jag och några av mina kompisar till musiksalen och "öva". På spanskan efter rasten hade vi ett oförberett läsförståelse test, gick väl sådär och om jag ska vara ärlig fattade jag typ bara hälften av texten. 


Efter spanskan var det lunch och det var kyckling lasagnette, det var ganska gott. Efter lunchen har vi egentligen ea men vår lärare där kommer aldrig så vi hade typ rast i 1 och 1/2 timme till. 

Sista lektionen idag var svenska och där skulle vi diskutera boken vi läser. Det gick bra men vi förlorade ämnet lite i slutet. 


När jag kom hem somnade jag i soffan (??) fråga mig inte hur för jag var inte ett dugg trött från början, sov i alla fall i 1 timme och nu i efterhand känner jag att jag verkligen behövde vila ut mig lite mer så det var nog bra att jag somnade ändå. 


nu har jag precis ätit och nu ska jag plugga lite spanska och so för som sagt har prov i det imorgon. 

Av Madeleine - 12 maj 2013 19:22

Sitter och pluggar so och spanska nu, ska ha prov i båda ämnena på tisdag.

I so:n ska vi kunna nästan alla av världens länder och nästan alla huvdudstäderna i de länderna och i spanskan ska jag kunna 20 glosor + 10 verb (och hur man böjer dem) sen ska jag även kunna skriva och översätta meningar.

Inte nog med att vi har de två proven vi har även två inlämningsuppgifter som ska vara inne nästa vecka så jag har ganska mycket att göra känner jag.

Av Madeleine - 12 maj 2013 11:48

Har precis åkt rollerblades i 30min och som sällskap hade jag med mig Pepsi. Säg nu inte att det inte är träning att åka rollerblades för det bränner faktiskt 400 kallorier.


Hihi stackars Pepsi var supertrött efter bara 15 min och så är jag så grymt taskig och drog med henne på ytterligare 15 minuter. Det resulterade i att hon tog varje chans hon hade att lägga sig ner hihi ;)

Av Madeleine - 11 maj 2013 18:17

1. först öppnar du ett nytt objekt i vilken storlek du än vill ha, se bara till att den är längre än vad den är hög.

 

2. då bör du sen ha ett objekt öppet som ser ut typ såhär.

3. sen skriver du texten du vill ha och vilket typsnitt, försök få texten så stor som möjligt.

du kan även lägga till bloggadress eller hemsida om du nu har det

     

man kan även lägga till ett copyrigt tecken eller en blomma, ett hjärta m.m lägg detta lagret i ocapacitet 50 så att det inte är lika tydligt som texten. 

   

4. se klickar du på denna ikonen, på svenska heter den kakformsvertyg (vet ej vad den heter på engelska)

 


där väljer du en symbol med bara ram, typ som den som är inringad här under. 

5. med den markerr du som jag har gjort så att bakgrunden på bilden blir gråa och vita små rutor, se till så att du gör det på understa lagret annars kommer det inte att gå.

 

6. välj sen markeringsverktyget och markera texten, tänk på att ha så lite marginal på sidorna som möjligt markera alltså inte hela bilden uten bara texten (som på andra bilden)

   

7. klicka sen på redigera uppe i menyn och däreftr på "deffinerra pensel från markering" 

 

8. döp bilden till vad du vill, (tänk på att du måste kunna hitta den sen.

 

9. gå sen in på bilden då vill ha vattenstämplen på och klicka på pelselverktyget, väl pensel och tryck på den lilla ickonen (som den jag har ringat in) på sidan och sen på "läs i penselar"

 

du kommer få upp ett medelande och där klickar du bara på ja, för att spara penslen du nyss gjort. 

 

tänk på att spara den på ett ställe där du kommer hitta den i framtiden så att du inte tappar bort var du har den. 

 

nu bör du ha din pensel längst ner bland alla penslar att välja mellan.

 

10. klicka sen bara på penslen, välj storlek, välj vilken färg du vill ha (vitt eller svart blir bäst) och klicka sedan varsomhällst på bilden för att sätte dit vattenstämplen. sen är det bara att spara och vipps kommer inget någonsin kunna ta dina bilder igen.

 


hoppas detta inlägget hjälpte er, annars får ni säga till om det är något ni inte förstår.










Av Madeleine - 11 maj 2013 12:07

tänkte göra en tutorial på hur jag gör mina vattenstämplar men den komemr tyvärr komma upp senare för jag ska till stallet nu

Av Madeleine - 11 maj 2013 10:12

Godmorgon alla fina bloggläsare, idag är det lördag och det innebär att jag ska spendera hela min eftermiddag i stallet.

Men innan det ska jag kolla lite på tv och försöka redigera alla mina fölisbilder så att ni kan få se dem här någon gång.

Jag kanske inte kommer att uppdatera jättemycket idag, men jag önskar er alla en bra dag i alla fall. Vädret är ganska bra så kanske kommer några av er att spendera er dag ute, precis som jag i hopp om att bli lite bruna ;)

Av Madeleine - 10 maj 2013 21:24

här är lite av bilderna som jag tog efter löshoppningen idag, jag fick beskära några en hel del för det var svårt att få en bra bild annars.               


"Världen är mycket vackrare när du ser den mellan en hästs öron" 


Jag heter Madeleine och är en tjej på 20 sommrar. På min blogg kommer ni att få läsa om mitt liv, men mest om min foderponny Buz och min katt Zimba. Ni kommer även få se mycket bilder då jag älskar att fotografera.

   

Hur hittade du hit?
 Facebook
 Google
 Bloggplatsens slump lista
 Annat
10 besvarade frågor

Tik 10 år

Födelsedag: 22 april 2006

Bortgången: 15 augusti 2016

Ras: schäfer, spets, vaktel och englelsk springer spaniell

Personlighet: Pepsi var en mycket lugn och mysig hund, hon älskade långa promenader i skogen där hon kunde springa och spåra. Pepsi älskade att lära sig trix och köra agillity, men gjorde det bara när hon själv ville för hon var mycket bestämd och envis. Något av det bästa hon viste var att bada, men inte duscha utan bada i havet eller i sjöar. Hon badade gärna länge och det var oftast svårt att få upp henne. Pepsi hatade raketer så på nyår fick vi göra en liten ljudissolerad "koja" till henne under mitt skrivbord. Jag personligen tror att Pepsi tyckte hon var en människa då hon gärna pratade med oss eller tittatade på tv. Vi fick tyvärr ta det svåra beslutet att avliva henne då hon blev akut sjuk. Hon är otroligt saknad, men jag tror och hoppas på att hon har det bra där hon befinner sig nu, uppe bland änglarna. 

 

Jag tog beslutet att kremera henne individuellt så nu står hennes aska på en hylla i mitt rum, jag ska även i framtiden tattuera i hennes tassavtryck någonstanns på min kropp. 

 

Må hon vila i frid <3

 

Hane 3 år

Födelsedag: 16 oktober 2013

Ras: Bondkatt (mormor norsk skogskatt)

Personlighet: Zimba är mitt egna lilla lejon, busig som bara den och ryta kan han eller nä snarare spinna. Han e den mest högjydda och knorrande katt jag träffat. Zimbas älsklingshobby är att leka kurragömma och älsklingsplatsen att gömma sig i är en kartong. Att vara ute i trädgården och jaga flugor tycker han också är otroligt spännande, men han tycker inte alltid om selen han måste ha på sig. Annars är Zimba en ganska normal katt som ibland kan få lite fnatt och förvandlas till en kanonkula. 

 

Valack 13 år

Födelsedag: 26 Juni 2004

Ras: Norsk Fjordhäst

Personlighet: Buz är som hans smeknamn antyder en liten busig krabat, han älskar att komma ut på upptäcksfärder och hans favorit hobby är att jäklas med mig. Han är en typisk fjording vilket gör att till 90% består hans tankar på mat de andra 10% har jag inte listat ut än men antagligen har det något med något hyss att göra. Buz älskar att hoppa och jag med flera tror att han är ett fullblod i en fjordingkropp då han hoppar med riktigt bra teknik. 

 

 

   

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13 14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

  


Ovido - Quiz & Flashcards