Maddepersson

Alla inlägg under januari 2013

Av Madeleine - 8 januari 2013 18:23

idag så var jag ute i stallet vid 12 tiden. fotade hästarna i ca 30 min och sen fixade jag stall och sånt. 


Efter att killarna hade ätigt upp sin lunch tog jag in Troll en stund i paddocken. Tog även fram några hinder (sockerbitshinder) som det var tänkt att han skulle hoppa lite över, i börjar vile han inte hoppas alls men när han väl hoppat en gång fortsatte han glatt att hoppa. Han fick först hoppa två små kryss (ca 30cm i mitten) och det var med studdsavstånd och sen höjde jag så att det blev ett räcke (ca 50cm) med markbom, längde även avståndet så att det var ett galoppsprång mellan. Han hoppade mycket fint och lufftig idag och det blev gärna lite för långa hopp hihi, jag antar att det är för att han tyckte det var roligt. 


Sen tog jag in och gjorde vid buz. red honom i paddocken idag. Träningen för mig idag var att arbeta och försöka förbättra min sits i tarven och galoppen, jag tyckte jag lyckades ganska bra med att fixa till benen men jag hängde inte riktigt med med höfterna i galoppen hihi. Det blev även lite skumpigt vid vissa tillfällen i traven med det brodde mycket på att han konstrade lite idag. Buz träning var att korta sig och trampa under sig mer i galoppen, tränade även en hel del på att han skulle vara ställd innåt i svängarna i galoppen för han tar gärna ut huvudet och då blir det svårare att korta honom.


Trillade av honom idag, han galopperade på bra men han ställde sig lite utåt med huvudet så jag drog lite i högertyglen för att räta upp honom och alltså blev han tvungen att korta sig en del. Det tyckte han blev alldeles för jobbigt på han bockade och precis när han var på väg ner med frambenen så kickade han, jag hadde kunnat hållt mig kvar om det inte var för att han ryckte åt vänster precis när han landat. Landade på höger höft och höger hand så hade lite ont precis efter, men det vara bara att bita ihop, borsta av byxorna och hoppa upp i sadeln och sen körde vi på som vanligt igen. han försökte sticka någon gång efter det men jag var ganska beredd på det så det gick bra. 


Mamma filmade lite och hon fick även med när jag trillade av på film. Håller på att klippa ihop filmern nu så de kommer nog upp sen. 

 


Av Madeleine - 7 januari 2013 23:17

Idag jag jag bara tagit det chill och gjort nästan inget. Jag har suttit lite och ritat i photoshop och jag har tittat på tv men det är typ det + att jag har varit ute och gått med Pepsi. Jag har även fotat lite med det blev inga bra bilder :(

Eftersom jag tagit det så slött idag har jag bestämt att jag ska ta en heldag ute i stallet, ska bli kul att kunna vara där en hel dag mitt på vecka nu innan skolan börjar igen. Vet inte riktigt vad jag ska göra där ute men kameran ska i alla fall följa med så förhoppningsvis blir det lite bilder (om vädret vill sammarbeta)

Av Madeleine - 7 januari 2013 15:38

har testa att rita hästar på ett nytt sätt i photoshop nu. detta tar inte lika lång tid men det blir inte heller lika verkligehetstroget. Jag blev ganska nöjd med tanke på att det var första gången som jag gjorde såhär, dock hade pannlugen och skuggorna i huvudet kunna bli lite bättre.

 

Nå, vad tycker NI??

Av Madeleine - 6 januari 2013 20:28

idag i stallet så fixade jag och mamma fört allting, alltså stall, ligghallen och hagarna och sen tog jag in buz. klippte buz man så nu är den jättekort (hällre det än att den är för lång enligt mig, den växer ju ut igen) innan var den säkert 1dm men nu är den typ 3-4cm. den blev inte helt rak men ska puttsa på den lite till på tisdag. Jag tyckte att han blev supersöt nu och det positiva med att den är så kort är att den inte lägger sig ner på sidorna som den gjorde innan. 


jaja nog skrivet om det. Jag red Buz på en äng/åker ute vid vägen, det var lite sumpigt där på vissa ställen så fick hålla mig där det var torrare. Han var ganska så spänd i början så skrittade runt i ca 10 min så att han skulle slappna av ordentligt och sen körde vi på i alla gångarterna. han var jätteduktig i skritten och traven men i galoppen så var han lite nojjig och slängde lite med huvudet och sånt. jag har bestämt mig för att jag ska rida där lite offtare så att det inte tar så lång tid för honom att slappna av och tagga ner där ute. 


 

Av Madeleine - 6 januari 2013 18:39

ritade lite till på bazze igår. har nu börjat med halsen och kommit en liten bit in på den 


innan


 

efter

 

Av Madeleine - 6 januari 2013 17:36

var som sagt på en födelsedagsfest igår. jag hade supertrevligt och maten var helt underbar. Till förrätt var det en macka med lax och sallad och någon slags röra, till huvudrätt var det något slags kött med potatis och sås och till efterrätt var det chokladpudding med grädde, glasskaka och någon grej med vaniljkräm i. 


det var superkul att träffa alla från den sidan släkten, sist jag skulle träffa några av dem så hade jag feber och kunde inte följa med. under kvällen, efter att vi ätig, så busade jag lite med mina kusinbarn och sen pratade jag även lite fotograftering med min ena kusins fru och hennes mamma. 


har tyvärr inga bilder från dagen då min mobil inte hade något batteri och därför fick stanna kvar i bilen. 

Av Madeleine - 5 januari 2013 22:18

Dagens outfit är en som jag hade på en fest/födelsedagskalas. Den består av klänningen som jag köpte igår, tunna strumpbyxor, hjärthalsband och armbandet jag fick av Rebecca i julklapp. Sen så hade jag ju även lite smink såklart men det får ni bild på istället för det är så svårt att förklara hihi.

Kommer att skriva om dagen imorgon :)

(Mobba inte att det ser ut som att jag har en blåtira för det ser bättre ut i verkligheten)

Av Madeleine - 4 januari 2013 21:53

Åkte in en stund till Nova och kollade efter att jag handlat ramarna. 


köpte en superfin klänning (enligt mig i alla fall) och ny silver kedja till ett hänge (den gamla gick sönder) sen sen åt vi även där. jag åt cykling och det var supergott, har faktiskt aldrig ätit det där..!? Köpte även en Frapino på Espresso House innan vi åkte hem. 


lite bilder från idag. 

         

"Världen är mycket vackrare när du ser den mellan en hästs öron" 


Jag heter Madeleine och är en tjej på 20 sommrar. På min blogg kommer ni att få läsa om mitt liv, men mest om min foderponny Buz och min katt Zimba. Ni kommer även få se mycket bilder då jag älskar att fotografera.

   

Hur hittade du hit?
 Facebook
 Google
 Bloggplatsens slump lista
 Annat
10 besvarade frågor

Tik 10 år

Födelsedag: 22 april 2006

Bortgången: 15 augusti 2016

Ras: schäfer, spets, vaktel och englelsk springer spaniell

Personlighet: Pepsi var en mycket lugn och mysig hund, hon älskade långa promenader i skogen där hon kunde springa och spåra. Pepsi älskade att lära sig trix och köra agillity, men gjorde det bara när hon själv ville för hon var mycket bestämd och envis. Något av det bästa hon viste var att bada, men inte duscha utan bada i havet eller i sjöar. Hon badade gärna länge och det var oftast svårt att få upp henne. Pepsi hatade raketer så på nyår fick vi göra en liten ljudissolerad "koja" till henne under mitt skrivbord. Jag personligen tror att Pepsi tyckte hon var en människa då hon gärna pratade med oss eller tittatade på tv. Vi fick tyvärr ta det svåra beslutet att avliva henne då hon blev akut sjuk. Hon är otroligt saknad, men jag tror och hoppas på att hon har det bra där hon befinner sig nu, uppe bland änglarna. 

 

Jag tog beslutet att kremera henne individuellt så nu står hennes aska på en hylla i mitt rum, jag ska även i framtiden tattuera i hennes tassavtryck någonstanns på min kropp. 

 

Må hon vila i frid <3

 

Hane 3 år

Födelsedag: 16 oktober 2013

Ras: Bondkatt (mormor norsk skogskatt)

Personlighet: Zimba är mitt egna lilla lejon, busig som bara den och ryta kan han eller nä snarare spinna. Han e den mest högjydda och knorrande katt jag träffat. Zimbas älsklingshobby är att leka kurragömma och älsklingsplatsen att gömma sig i är en kartong. Att vara ute i trädgården och jaga flugor tycker han också är otroligt spännande, men han tycker inte alltid om selen han måste ha på sig. Annars är Zimba en ganska normal katt som ibland kan få lite fnatt och förvandlas till en kanonkula. 

 

Valack 13 år

Födelsedag: 26 Juni 2004

Ras: Norsk Fjordhäst

Personlighet: Buz är som hans smeknamn antyder en liten busig krabat, han älskar att komma ut på upptäcksfärder och hans favorit hobby är att jäklas med mig. Han är en typisk fjording vilket gör att till 90% består hans tankar på mat de andra 10% har jag inte listat ut än men antagligen har det något med något hyss att göra. Buz älskar att hoppa och jag med flera tror att han är ett fullblod i en fjordingkropp då han hoppar med riktigt bra teknik. 

 

 

   

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2013 >>>

  


Ovido - Quiz & Flashcards